Persoonlijk, Recensie
comments 4

Boekrecensie: Overdiepse Polder

Overdiepse Polder Boek

Ik lees veel boeken. Onze boekenkast puilt uit en sinds we in ons nieuwe huis wonen is onze grote boekenkast eigenlijk alweer te klein aan het worden. In deze boekenkast staan een groot aantal boeken over stedebouw, architectuur en andere onderwerpen die je op mijn blog ook tegenkomt. Als ik een boekenzaak binnenloop, kijk ik altijd even op deze afdelingen of er niet een leuk nieuw boek is dat ik mee kan nemen. Voor inspiratie en vooral omdat ik het heel interessant vind. Nu zijn we vaak op stap en in elke nieuwe of oude stad is wel een boekenzaak te vinden. Grote of kleine zaken. De ene nog mooier als de andere. In soms unieke gebouwen zoals een kerk. Meestal stappen we even naar binnen. Vaak hebben ze ook een afdeling waar lokale boeken tentoongesteld worden. Leuk om te zien. Meestal minder bekende maar vaak mooie en leuke boeken. Over een lokaal project, de natuurgebieden of over de stad zelf. Met andere woorden, ik houd van boeken.

Overdiepse PolderOverdiepse polder

Ik heb laatste een blog geschreven over een prachtig project genaamde de Overdiepse Polder. In dit project is ruimte gemaakt voor de rivier. Kort samengevat zijn er boerenbedrijven op terpen geplaatst zodat de rivier de ruimte krijgt om te overstromen als dat nodig blijkt te zijn. Een mooi project omdat naast het planmatige ook het proces heel interessant is geweest. Na het schrijven van mijn blog werd ik er op geattendeerd dat een boek is uitgebracht genaamd: Overdiepse Polder, vijftien jaar overheidsparticipatie. Een mooi boekwerk over het proces van het project en hoe het een en ander tot stand is gekomen. Dit boek pronkt sinds kort ook in mijn overvolle boekenkast. Het is altijd leuk om na het schrijven van een blogpost extra achtergrondinformatie te ontvangen. Vaak lees ik me van te voren in, maar soms wordt je achteraf nog positief verrast door de extra informatie die je krijgt. Dat is bij dit boek ook het geval.

Het boekOverdiepse Polder Boek

Het boek gaat over het proces dat tot de totstandkoming van de Overdiepse Polder heeft geleid. Het is een boek dat is geschreven door Peter van Rooy en in eerste druk is uitgegeven door de Coöperatie NederLandBoven Water op september 2015. Het boek is mogelijk gemaakt door het Waterschap Brabantse Delta en de Provincie Noord-Brabant. Maar wat is het nu voor boek? Is het een roman die lekker wegleest? Is het een spannend boek vol verrassingen en complotten? Of is het geschreven als een saaie opsomming van feiten? Nou, eerlijk gezegd is het niks van dat alles. Het is vooral een boek waar mensen trots op kunnen zijn. Dat merk je ook aan de schrijfstijl. Je merkt dat mensen trots zijn op het project en de manier waarop het tot stand is gekomen. En dan vooral dat het uiteindelijk tot dit eindresultaat heeft geleid waar alle partijen mee kunnen leven. En dat is nog zwak uitgedrukt. Ze zijn er echt trots op. Het vertelt het verhaal van het proces vanaf de eerste minuten tot aan de realisatie. En natuurlijk alles daartussen. Het laat de hoogtepunten en dieptepunten zien van een proces dat door buitenstaanders als uniek is bestempeld. Een schoolvoorbeeld hoe overheidsparticipatie dient te werken en hoe het wel kan. Veel projecten stuiten op veel weerstand en komen uiteindelijk nooit helemaal tot hun recht terwijl het hier wel is gelukt. En juist dat laatste lees je terug. De trots dat ze dit met zijn allen hebben kunnen waarmaken.

Voor wie is dit boek?Overdiepse Polder Boek

Werk je bij een overheid, adviesbureau, ingenieursbureau of een andere tak binnen het werkveld waar dit soort processen vaker voorkomen, dan is het zeker de moeite waard om te lezen. Ben je geïnteresseerd in het proces en wil je zien hoe het kan werken? Vooral gaan lezen. Maar ben je een leek op deze gebieden en je verwacht dat het een roman is waar je aan de hand meegenomen wordt dan kom je mogelijk bedrogen uit. Begrijp me niet verkeerd. Het is een prachtig boek, maar ook ik had er in het begin wat moeite mee. Ik ging er eens goed voor zitten. Het heeft een mooi en duidelijk voorwoord van de Commissaris van de Koning in Noord-Brabant. Maar dan een preambule? Ik had deze informatie liever wat later gehad omdat voor mijn gevoel al veel te diep ingegaan werd op de stof terwijl de inleiding nog moest komen. Plus ik wil eerst wat lezen over het proces voordat ik erachter kom wat voor prijzen er zijn uitgereikt. Een goede inleiding om vervolgens aan de hand van enkele begrippen vijftien jaar overheidsparticipatie samen te vatten. Knap, maar sommige items werden meerdere keren besproken. Begrijpelijk door deze structuur, maar daardoor keert de herhaling wel op. Om op pagina 72 eindelijk de plankaart te zien. Ik ben een beelddenker en in dit boek kom ik goed aan mijn trekken. Prachtige foto’s en plaatjes begeleiden de duidelijke tekst maar ik had deze plankaart liever eerder gezien. Dan had ik meteen een beeld bij het project en kon ik bepaalde passages in de tekst beter plaatsen. Maar wat een mooie foto’s! Alleen daardoor is het al de moeite waard om dit boek ik je kast te hebben.

ConclusieOverdiepse Polder Boek

Het is een prachtig boek over een mooi project dat de naam Overdiepse Polder heeft meegekregen. Het is in het begin even wennen omdat de opzet van het boek net iets anders is als je verwacht, maar als je er eenmaal inzit wil je het uitlezen. Het geeft het proces aan van vijftien jaar overheidsparticipatie en met zowel de hoogtepunten als de dieptepunten. Juist dat maakt het een mooi boek. Je ziet ook waar het fout is gegaan en dat zijn meestal de beste leermomenten. Het boek geeft tips hoe je zo’n project kan aanpakken. Lessen uit de praktijk. Belangrijke leermomenten. Het boek ademt trots en daar kun je niet omheen. Niet alleen de ambtenaren zijn trots, ook de bewoners en eigenlijk iedereen die er aan heeft meegewerkt. Het boek bevat vele mooie en duidelijke foto’s en heeft interessante quotes die het verhaal verder verduidelijken. Zelf had ik het boek misschien anders ingedeeld maar dat is puur persoonlijke smaak. Het mooie is dat dit boek gratis te downloaden is via deze link. Ik zou zeggen bekijk het, lees het en mocht je het als aanvulling zien voor je boekenkast aarzel dan niet om het ook aan het schaffen. Voor vijftien euro incl BTW en verzendkosten zal dit boek je boekenkast aanvullen. Een echt fysiek boek gaat bij mij nog steeds boven mijn E-reader. Je hebt dan iets in je handen, je kan er doorheen bladeren en natuurlijk is het een mooie aanvulling voor mijn boekenkast!

Ik ben benieuwd wat jij er van vindt! Laat je het me weten?

Dit artikel bevat producten die ik heb gekregen van een bedrijf of merk. Ik ga alleen samenwerkingen aan als ik zelf achter het product sta en mijn eigen mening mag geven.