Israël, Midden Oosten, Reizen
comments 18

Citytrip Israël dag 2: Tel Aviv, markten en Rothschild Boulevard

Citytrip Israël

Wat was het fijn. Struinend door de straten van Tel Aviv, heerlijk eten langs de kant van de weg en een flinke portie geschiedenis. Dat was in het kort onze citytrip naar Israël. Het is alweer even geleden dat we er waren maar het zit nog vers in het geheugen. Tel Aviv heeft een blijvende indruk achtergelaten. Een positief gevoel en natuurlijk mooie herinneringen. Enkele van deze herinneringen wil ik graag met jullie delen Lees je mee met het tweede deel van onze citytrip Israël?

Citytrip Israël: markten en ontbijt

We werden wakker en hadden heerlijk geslapen in ons appartement. Een redelijk goed bed en slapend aan de achterkant van het gebouw hielpen daaraan mee. Na gedoucht te hebben gingen we op zoek naar eten. We hebben expres de dag van te voren niks ingekocht. Het scheen in Tel Aviv heel gebruikelijk te zijn om op markten en in winkeltjes je inkopen te doen. Dat wetende zijn we naar buiten gegaan met een lege maag. Op zoek naar eten. We sliepen vlakbij de Levinsky Market en dat was ons eerste doel van de dag. Die vinden en daar een lekker ontbijt scoren. We liepen de straat af en kwamen de ene na het andere winkeltje tegen, niet beseffend dat we er al waren. Toen we deze winkeltje voorbij waren kwam het besef pas, we zijn net ons ontbijt voorbij gelopen.

Snel rechtsomkeer gemaakt en in een van de winkeltjes een aantal croissantjes en typisch Israëlische deeggerechtjes gehaald. Ze wegen op gewicht en we waren uiteindelijk 2 tot 3 euro kwijt voor een zak vol met lekkere specialiteiten. In een ander winkeltje hadden we drinken gehaald. Vers sap in een veel te grote beker. Ons ontbijt was geregeld. We hebben nog even bij de andere winkeltjes gekeken en natuurlijk wat foto’s gemaakt van alle prachtige kleuren en rare vruchten die we in Nederland toch wat minder vaak tegenkomen.

Carmel Market

Na ons ontbijt te hebben opgegeten zijn we verder getrokken. Er stond vandaag nog een markt op het programma, de Carmel Market. Een van de beroemdere markten van de stad. Een plek waar je je ogen kon uitkijken en waar je toch net wat meer geld moet neertellen voor producten dan bij de Levinsky Market. Het is er ook een stuk drukker. Naast het speelgoed, het snoepgoed en de toeristen standjes staan er ook leukere kraampjes. Waar ze groente, taarten en lekkere hapjes verkopen. Het is een divers aanbod en leuk om doorheen te wandelen. Je kijkt letterlijk je ogen uit en het is in het begin best overweldigend met zoveel indrukken. Toch wat anders dan de Nederlandse markten maar wel leuk om doorheen te lopen. Je voelt de levendigheid van de markt en het enthousiasme van de mensen.

Bij  de meeste producten staat alleen de Hebreeuwse naam of geen prijs vermeld. Dat maakt het als overduidelijke toerist toch wat moeilijker om dingen te kopen zonder opgelicht te worden. Deze markt liep over in een andere markt waar de groente en hapjes kraampjes zijn verdwenen en waar de toeristische merchandise rijkelijker aanwezig is. Jammer, maar nog steeds leuk om doorheen te lopen.

Strand

Na de drukte van de markten wilden we even ontspannend de boulevard van Tel Aviv meepakken. Even genieten van de levendigheid en natuurlijk de Middellandse Zee. Ze hebben in Tel Aviv prachtige stranden. Goed onderhouden en ze liggen over bijna over de gehele lengte van de stad. Zo kan je altijd wel een plekje vinden om je handdoek uit te slaan en even lekker te genieten van zon, zee en strand. Dat hebben we zelf niet gedaan. We hebben wel genoten maar we zijn de zee niet ingaan.

Het was op sommige stukken vanwege de stroming verboden om te zwemmen en we vonden het leuker om even op de boulevard te lopen en later meer van de stad te ontdekken. De boulevard is een prettige plek om te verblijven. Het is breed, heeft voldoende zitgelegenheden en wordt intensief gebruikt om te hardlopen, te skaten of te fietsen. Het is een fijne plek om even uit te rusten en te genieten van de omgeving. Niet in de eerste plaats omdat het de plek is waar de je inwoners van Tel Aviv tegenkomt in hun dagelijkse ritme. Dus het is ook een goede plek om mensen te kijken en te zien hoe divers deze leuke stad is.

Rothschild Boulevard

Een andere belangrijke ader door de stad is de Rothschild Boulevard. Het is te vergelijken met het Jardín del Turia park in Valencia, alleen is dat als een park aangelegd en dit als een groene boulevard. Speciaal voor voetgangers en fietsers. Een boulevard waar mensen hun hond uitlaten, naar hun werk rijden of even ontspannen. Waar mensen een picknickkleed uitstallen en genieten van het weer. Het is een lange boulevard waar vandaan je een aantal bezienswaardigheden kan bezoeken. Het is ook een van de weinig plaatsen waar je normaal kan fietsen zonder aangereden te worden door auto’s. Best wel een belangrijk fietspad dat begint bij Neve Tzedek, de eerste Joodse buurt in Tel Aviv gebouwd buiten Jaffa, en loopt door tot de Tel Aviv Marina.

Ook deze boulevard is een uitgelezen kans om de inwoners van Tel Aviv in hun dagelijks leven tegen te komen. Ik had van te voren verwacht dat het meer toeristisch zou zijn. We hebben bijna het gehele stuk afgelopen en het viel reuze mee. Er staan naar mijn mening zelfs te weinig tentjes waar je even een lekkere kop thee kan halen en iets kan eten. Ik had er meer verwacht maar toch is het de moeite waard om het af te lopen. Alleen al om even onder die prachtige bomen te lopen en te genieten van de prachtige oude gebouwen die aan deze boulevard staan.

Dag vol indrukken

De tweede dag van ons Israëlisch avontuur was ook meteen een dag vol indrukken. We hebben heerlijk gegeten, ons laten verrassen door de vele markten en zijn vooral positief verrast door de twee grote aders van de stad: de strandboulevard en de Rothschild Boulevard. Deze twee zorgen er voor dat het een vitale stad is. Het compenseert een beetje het gebrek aan groen in de stad. Natuurlijk zijn er mooie kleine parken maar echte grote parken vind je pas echt buiten de stad. Dan is het leuk om dit soort boulevards tegen te komen en geef nu zelf toe, hoe gaaf is het om in een stad te komen die zoveel mooie kilometers strand heeft? Al is het er maar om langs te slenteren met de zon in je rug terwijl je van de levendigheid om je heen geniet. Ik vond het heel prettig en het heeft voor mij de stad in een positiever daglicht gezet. Het is een hele diverse stad met mooie oude gebouwen en moderne architectuur.

Een stad vol met street art en markten. Waar je op elke hoek van de straat wel iets lekker kan eten en waar je je door kan laten verrassen. Dat is meteen ook een groot probleem. We hebben die tweede dag zoveel gezien waardoor alles onmogelijk in een blog is samen te vatten. Daarom komt binnenkort een tweede deel uit of mogelijk een derde deel als mijn enthousiasme over deze stad ook niet in twee delen te vatten is. Het is een mooie stad en het heeft veel te bieden. We hebben er genoten en alleen het eraan terugdenken geeft alweer inspiratie om op reis te gaan. Het is een stad die ik je aanraad om te bezoeken. Zoveel anders dan in Nederland maar toch zo dichtbij.

18 Comments

• Niels says

Het was een hele fijne stad om te bezoeken. Er hangt een hele relaxte sfeer en dat in combinatie met de oude gebouwen, de kleuren en alle markten maakt het een fijne stad, vooral om te fotograferen.

1. Wat een heerlijke foto’s! Het water loopt me in de mond bij het zien van al dat lekkers.

Bij dat poppetje op zijn kop moest ik echt even inzoomen op mijn telefoon om te controleren of het niet een van jullie was 🙂

• Niels says

Bedankt! Leuk om te horen. En nee, dat waren we niet. Het was een van de vele kunstwerken die je tegenkomt in de stad en dan vooral langs het strand. Gelukkig niet, anders moet ik nodig naar de sportschool, haha

2. Leuk om te zien! Brengt ook herinneringen terug haha. Volgens mij kwam ik heel vroeg aan in Tel Aviv en zat ik dus al heel vroeg op het strand. Om 9 uur ofzo was het al 30 graden toen haha. Echt vreselijk heet. Die mooie bomen herken ik ook nog. En het lekkere eten natuurlijk 😀

Daarom zijn we buiten de zomer gegaan. Als het om 9.00 al 30 graden is dan is dat aan de redelijk warme kant. Het was bij ons rond de 20 graden en dat was goed te doen. Lekker in het zonnetje wandelen en de stad verkennen. Leuk om te horen dat je dingen herkent, dat betekend dat sommige dingen er ook al waren toen jij er was en dus nog steeds bestaan 🙂

• Niels says

Het is maar op een paar uur vliegen vanuit Nederland en je beland meteen in een andere wereld. Als je er een keertje heen wilt dan zou ik zeggen, gewoon gaan 🙂

3. Wat een mooie tweede dag van jullie Israel-trip. Ik vind lokale markten echt fantastisch, dus ik kan me voorstellen dat je daar een tijdje door heen kunt struinen.
    Die Rothschild Boulevard ziet er ook mooi uit. Ik heb zelf een tijdje in Valencia gewoond dus de Jardín del Turia ken ik goed en vond ik een fijne plek om te zijn. Heerlijk zo’n ruimte in een drukke stad.

• Niels says

Beide plekken zijn leuk, al vindt ik het Jardín del Turia park persoonlijk leuker. Je hebt er meer ruimte, meer groen en het is diverser. Israel heeft heel veel verschillende markten. Zo hebben we er in Jeruzalem ook een aantal bezocht. Vooral in de oude stad is het eigenlijk een grote markt. Super om doorheen te struinen en het maakt de beleving een stukje leuker.

4. Wat leuk om te lezen! Nog nooit nagedacht over een bezoek aan Tel Aviv maar als ik dit zo lees is het eigenlijk best wel de moeite waard! Vooral zo’n markt lijkt me leuk. Dan zie je een stad echt in ‘the local way’. Gaaf

En ze hebben veel markten. We hebben er nog meer bezocht en ook die laat ik in een volgend deel voorbij komen. Het is een hele fijne stad en zeker een bezoek waard 😉

5. Een kennis van me woonde jaren in Israel, altijd vertelde hij me dat Tel Aviv zo’n leuke stad is. Omdat ik eigenlijk nooit eerder iemand anders er enthousiast over hoorde (en ook geen fotomateriaal zag) twijfelde ik. Markten vol lekkers en de combinatie stad/strand? Top!

• Niels says

Dan heeft hij een aantal jaar heel mooi gewoond 🙂 En ja, het is een stad die veel heeft. Het lijkt me alleen midden in de zomer een stukje minder aangenaam omdat dan de temperaturen te hoog worden en je overdag niks meer kan ondernemen, maar toch, het is een stad die ons positief heeft verrast.

Leuk om te horen dat je nu een beter beeld hebt gekregen van Tel Aviv. Het is een mooie, moderne stad vol oude gebouwen 😉

6. Loes Beumer says

Een heerlijke stad met leuke markten en het eten ziet er lekker en kleurrijk uit.

• Niels says

Dat was het ook en zo hebben we het ook ervaren. Het was een hele leuke stad met een heel eigen karakter!