Architectuur, Nederland, Ruimtelijke Ordening
comments 6

Delft, een sfeerimpressie van het nieuwe station

Ik was vorig jaar naar Delft gegaan en toen was de spoorzone een grote bouwput. Ik nam mezelf voor om een keer terug te komen als het nieuwe station klaar was. 28 februari 2015 is het nieuwe station van Delft geopend en kon ik, samen met vele andere personen, voor het eerst het gebouw aanschouwen. We hadden de auto achter het station geparkeerd, zoals ik zo vaak doe. De auto stond op vijf tot tien minuten loopafstand van het station van Delft en het centrum.

De eerste indruk:Nieuwe station Delft

Men zegt dat de eerste indruk beslissend is op de manier waarop je een gebouw ervaart. De eerste indruk van dit station was goed. Niet spectaculair, maar goed. Het is een strak, modern gebouw met mooie architectuur. Als je het NS-logo wegdenkt, het had ook zomaar één van de vele kantoorpanden kunnen zijn, die tegenwoordig worden opgeleverd. Dit gebouw maakt veel gebruik van glas en is mooi vormgegeven. De echte verrassing zit binnenin.

Het station van binnen:Nieuwe station Delft-5

Als je het station binnenloopt, lijkt het net alsof je in een andere wereld bent. Het strakke design van de buitenzijde is hier overboord gegooid. Het oogt en voelt ruim ondanks dat het een zeer druk logistiek knooppunt is. De speelse muren zijn voorzien van een mozaïek met typisch Delfts blauwe stukjes tegel.Nieuwe station Delft-4

De pilaren zijn prachtig en het enige wat enigszins uit de toom valt zijn de typische NS-borden waarop de treintijden staan weergegeven. Maar het mooiste gedeelte van het station bevindt zich boven de mensen, namelijk het plafond.

Het plafond:Nieuwe station Delft-20

Dit is het meest in het oog springende element van het station. Hierop is een plattegrond te zien van Delft en hoe het vroeger was, voordat het een stad werd. Dit is werkelijk prachtig weergegeven. Vanuit elke hoek beleef je dit kunstwerk op een andere manier. Toch knap om dit te verzinnen en het voor je te zien vanaf de tekentafel. Een simpel ogend design dat golft over het plafond. De techniek erachter zal een stuk ingewikkelder zijn geweest om uit te werken. Het resultaat mag er wezen.  Het geeft een extra dimensie aan het station.

Verkeersstromen:Nieuwe station Delft-8

Je ziet dat er over de binnenkant goed is nagedacht. Het lijkt op het eerste gezicht allemaal te kloppen. Het is duidelijk hoe de looprichtingen zijn en het voelt natuurlijk om je van punt A naar B te verplaatsen. Niet alleen is er nagedacht over hoe voetgangers zich dienen te bewegen, ook fietsers hebben speciale aandacht gehad. Er is een enorme ondergrondse fietsstalling gemaakt voor 5000 fietsen, die van buitenaf bereikbaar is. Nieuwe station Delft-18

Vanuit deze fietsstalling loop je gemakkelijk via de trap naar het perron. Dit scheelt ook enorm in het aantal bezoekers dat de begaande grond dient te verwerken op een dag.

De perrons:Nieuwe station Delft-10

De perrons zijn een beleving op zich. De hoge wanden benadrukken de ruimte die je hebt in deze tunnel. De perrons zijn ruim en er is voldoende verlichting. Het geheel voelt modern aan.

Is dan alles goed doordacht?Nieuwe station Delft-2

Het grootste struikelblok vond ik de draaideuren. Er zijn draaideuren geplaatst om de bezoekers het gebouw in te laten. De draaideuren zorgen dat de warmte in de winter binnen en in de zomer buiten blijft. Maar het zorgt ook voor opstoppingen. Als je snel je trein wil halen, dan is dit zeker een obstakel. Zeker als je bagage meeneemt, dan willen de draaideuren vrij snel stoppen. Dit tot grote ergernis van mensen die achter je staan. Bij de opening ben ik een paar keer naar binnen en naar buiten gelopen en elke keer moest ik wachten. Nog vaker wilden er te veel mensen naar binnen, waardoor de draaideur het niet meer aankon en stopte.

Daarnaast staat op de deuren dat het verboden is voor fietsen, terwijl je vanuit de fietsenstalling ook het perron niet op kan met je fiets. Voor mij is het een raadsel hoe je op deze manier met je fiets de trein kan pakken. Een ander aandachtspuntje is het aantal roltrappen. Het aantal roltrappen is vanaf het niveau met de fietsenstalling, één keer naar boven en één keer naar beneden. Dit is voor zo’n druk knooppunt vrij weinig. Zeker als ze om de tien minuten uitvallen, zoals bij de opening gebeurden. De trappen zijn daarentegen breed en ruimschoots aanwezig. De lift werkte ook prima. Dit zijn grotendeels nog opstartproblemen, die bij een project van deze omvang bij het gebruik pas naar voren komen.

En wat gebeurt er met het oude station?Nieuwe station Delft-16

Het ligt er nu verlaten bij, het oude station. Maar het is werkelijk prachtig. Dat vind ik elke keer weer als ik er voorbij loop. Een oud en prachtig stukje Nederlandse spoorarchitectuur en gelukkig een rijksmonument. Het gaat dus niet gesloopt worden. Welke bestemming het krijgt is mij nog niet helemaal duidelijk en ik word er graag op gewezen. Waarschijnlijk komt er na een grondige renovatie een horecagelegenheid in.Nieuwe station Delft-19

Nederland is weer een icoon rijker.Nieuwe station Delft-15

Het contrast had niet veel groter kunnen zijn. Maar het is een prachtig gebouw geworden. Niet zozeer aan de buitenkant, maar vooral aan de binnenkant. Het is een knap staaltje Nederlandse spoorarchitectuur geworden dat grote kans maakt om menig designprijs in de wacht te slepen. Het is na Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal het derde grote station dat ik bezocht heb, dat een complete make-over heeft gehad. Ik vermoed met Tilburg, Breda en vele andere stations in het verschiet, dat het niet het laatste kunstje is van de hedendaagse Nederlandse spoorarchitectuur waar ik me aan ga vergapen.

 

6 Comments

  1. Gert-Jan says

    Het oude station is prachtig, wat een contrast met de nieuwe. Van binnen is hij inderdaad mooier dan buiten. Het plafond daar moet je echt onder staan om hem goed te bekijken. Leuke foto’s

    • Niels says

      Bedankt! Het oude station is inderdaad prachtig. Gelukkig blijft het behouden en krijgt het een nieuwe bestemming.

  2. Jaap says

    Gave sfeerimpressie! Weer mooie foto’s. Binnenkort eens langsgaan, ziet er allemaal prachtig uit!

    • Niels says

      Bedankt voor de positieve feedback! Zeker een aanrader om een keer uit te stappen of langs te gaan als je de tijd hebt.

Geef een reactie