Gastblog, Nederland, Ruimtelijke Ordening
comments 3

Gastblog #1: N261, non-stop bouwen tijdens gebruik

In de rubriek Gastbloggers geef ik de ruimte aan mensen die mijn passie delen voor reizen, ruimtelijke ordening, stedebouw en architectuur. Deze keer geef ik die ruimte aan Mark. Hij is stedebouwkundig ingenieur en voor deze gastblog heeft hij het project N261 bezocht. Dezelfde N261 waar ik tijdens de open dag van de tunnelbak een blog over heb geschreven. Ben je benieuwd wat hij er over te vertellen heeft? Lees snel verder.

N261, non-stop bouwen tijdens gebruik

Aan de N261 wordt hard gewerkt en zoals ook vorig weekend bleek, is het een non-stop project. Zaterdag 2 mei 2015 zijn er weer enkele grote stappen gezet. Te beginnen met de aansluiting van N261 met de A59. Hier verdwijnt de laatste van twee grote kruispunten die enkele decennia lang een hoofdrol gespeeld hebben in de Waalwijkse verkeersafwikkeling. Lokaal ook wel bekend als de kruising bij de Mc Donalds. Waar een druk bereden kruispunt verdwijnt, ontstaat een nieuwe verkeersdynamiek die sterk beïnvloed wordt door de bouwperikelen.

N261-10

foto © Mark

Asfalt in alle richtingen

Knooppunten kennen we wel en aansluitingen op de snelweg ook, maar hierbij Waalwijk ontstaat een combinatie van beide. De N261 wordt met een knooppunt verbonden aan de A59, waardoor de bekende verkeerslichten met pensioen kunnen. Daarbij wordt op dezelfde vierkante meters gewerkt aan toe- en afritten, zodat je zowel vanaf de N261 als vanaf de A59 de plaats Waalwijk bereiken kan.
Ook op andere plaatsen verandert er veel. Daar waar eerder op de N261 verkeerslichten de diverse stromen van autoverkeer regelden, worden deze locaties nu voorzien van ongelijkvloerse kruisingen. Makkelijk gezegd, maar voor het zover is, moet er veel gebeuren.

N261-6

foto © Mark

Vele tientallen voertuigen

Van atlaskranen en bulldozers tot tractoren en walsmachines. Het leek deze zaterdag bijna net zo druk als tijdens een doorsnee ochtendspits. Echter was er één groot verschil. Nu werd het beeld gedomineerd door werkverkeer dat in hoog tempo de bestaande infrastructuur aan het afbreken was. Dit afbreken is nodig om plaats te maken voor nieuwe wegen en constructies. Het gaat hier inmiddels om de laatste fase. Een fase waarin ook voor het publiek duidelijk wordt wat de provinciale plannen van formaat voor uitwerking gaan hebben op de omgeving.
Enkele tientallen omwonenden en geïnteresseerden staan op deze overwegend zonnige weekenddag langs het traject toe te kijken hoe grote grondlichamen verdwijnen en elders verrijzen.

Tractoren met grote bakwagens rijden af en aan

Hoewel het een wirwar van beweging lijkt, zit er wel degelijk een goed georganiseerd plan achter. Dat bleek onder meer uit het feit dat er systematisch omgegaan werd met de scheiding van zwarte grond en wit zand. Zwarte grond is goed voor geluidswallen en locaties waar het groen zijn gang mag gaan, daarentegen is het witte zand juist goed als stabiele ondergrond voor de weg. Terwijl het van oorsprong verhoogde kruispunt in rap tempo verdween, werd de grond ter plaatse keurig gescheiden. Enkele tientallen tractoren brachten de grond naar een locatie ongeveer 1800 meter zuidelijker. Deze locatie staat bekend als de kruising bij de meubelboulevard. Hier werden de verschillende soorten grond vakkundig op een nieuwe plaats aangebracht. Sjofels, uitgerust met GPS, regelden de finishing touch.

Van kruispunt tot knooppunt

N261-13

foto © Mark

Ook bij de meubelboulevard wordt het bestaande kruispunt vervangen door een ongelijkvloerse aansluiting. In deze situatie wordt bovenop de doorgaande banen van de N261 een turborotonde aangelegd. Deze vormt de schakel tussen lokale hoofdwegen en de toe- en afritten naar de N261. Terwijl het oorspronkelijke kruispunt op maaiveld niveau lag, zal de nieuwe turborotonde ongeveer 2 meter hoger komen te liggen. Dat betekent ondermeer dat de wegen er naartoe omhoog moeten en daarvoor worden nu de grondlichamen aangelegd.

Herkenbare details

N261-12
Tot enkele jaren geleden was een weg gewoon een strook asfalt van A naar B. Tevens was een viaduct een functionele plak beton. Zo was het tot voor kort ook bij de N261, maar daar komt met de huidige bouwperikelen verandering in. Zo is er tijdens de planfase gelet op de landschappelijke inpassing. Omdat het voor vrijwel ieder mens net even wat anders betekent, is het goed om even stil te staan bij de herkenbare details van de nieuwe weg. Zo zijn de lichtmasten aan het boveneind gebogen en zien we bij de verschillende viaducten RVS bogen terugkomen. Op de landhoofden onder de viaducten zijn RVS wolkvormen aangebracht, waarvan enkele zelfs voorzien zijn van verlichting. Ook is al te zien dat er aandacht besteed wordt aan de groenvoorziening nabij de weg. Vele tientallen bomen zijn al aangeplant en dit aantal kan mogelijk nog groeien als alle grondverzet gereed is. Al deze details bij elkaar maken de weg in nieuwe stijl beslist herkenbaar en ook meer dan alleen een strook asfalt.

N261-9

foto © Mark

Verkeerschaos

Als druk bereden kruispunten plaats moeten maken voor nieuw asfalt, kunstwerken en grote grondlichamen, zal het verkeer op dat moment elders heen moeten. Zo is er in de weken voorafgaand aan dit weekend druk gewerkt aan tijdelijke bypasses. Perfect zijn ze niet want de lokale wegen en straten krijgen het deze dagen flink voor de kiezen. Grote files leken wel uit te blijven. Dit ter verdienste van alle vakmensen die op deze weekenddagen het gezin thuis moeten laten en flink aan het werk zijn. Wanneer dergelijke werkzaamheden op reguliere werkdagen plaats zouden vinden, zou de chaos ongetwijfeld wel compleet geweest zijn.

Alleen maar lof?

N261-2
Hoewel het een machtig mooi gezicht is om de noeste arbeid te zien voltrekken, in de wetenschap dat je binnen enkele maanden volop gebruik kan maken van een volledig nieuwe plak asfalt, zijn er ook wel barstjes te vinden. Alleen het vervangen van de verkeerslichten voor ongelijkvloerse kruisingen en het aanleggen van “spitsstroken voor bussen” zal de toenemende wens naar mobiliteit niet lang voor blijven. Ligt het zwaartepunt van het project op de juiste plek? Het is prima om meer geld uit te geven aan esthetiek, maar je lost er geen verkeersproblemen mee op. Daar waar de oude N261 met de bekende verkeerslichten circa dertig jaar dienst gedaan heeft, zal de N261 in nieuwe stijl waarschijnlijk sneller gebukt gaan onder de verkeersdruk met files als gevolg.

 

Filed under: Gastblog, Nederland, Ruimtelijke Ordening

by

Opgeleid als bouwkundig ontwerper en stedenbouwkundig ingenieur heb ik een brede interesse in de bebouwde wereld en hoe wij ons als mensen daarin bewegen. Ik stel me graag vragen als: Hoe is zoiets gebouwd? Maar ook: Hoe voelen we ons in deze ruimte en gebruiken we die ruimte zoals bedoeld? In het dagelijkse leven houd ik me veel bezig met het maken van maquettes, zodat ik mezelf niet alleen mentaal uit kan dagen, maar ook mijn motoriek zo nu en dan op de proef kan stellen.

3 Comments

  1. Mark says

    @ Esther,

    De weg moet volgens schema klaar zijn in augustus van dit jaar (2015).
    Relatief is dat super snel, want dan is in ongeveer 1,5 jaar effectief werken elke m2 asfalt wel vervangen of verplaatst.

    Op dit moment (mei 2015) is men al ver. Je zou kunnen zeggen dat vrijwel alle grote veranderingen op dit moment plaats vinden of zelfs al gereed zijn.

    De aansluiting bij de meubelboulevard zal eind mei klaar zijn en de aansluiting bij de Efteling vrij kort daarna. Dan is het nog tijd voor de puntjes op de “i” en het leggen van het laatste laagje asfalt over vrijwel de gehele lengte van de weg.

  2. Esther says

    Interessant artikel om te lezen en om te zien hoe men de `efteling`-weg aan het aanpakken is. Toch een weg die iedereen in zijn leven minstens een keer bereden heeft. Wanneer denken ze het klaar te hebben? We gaan na de zomer vakantie weer een keertje die kant op en ben benieuwd of ik dan een volledig nieuw weg heb om over te rijden. Moet een mooi gezicht zijn als het eenmaal klaar is.

Geef een reactie