Nederland, Reizen, Uittip
comments 13

Groningen, een gezellige studentenstad

We zijn net terug van een heerlijk weekendje Groningen. Zoiets mag altijd wat langer duren en de tijd vliegt voorbij. Het was voor ons allebei het tweede bezoek aan de stad dus we konden de stad deze keer wat relaxter bekijken. De hoogtepunten hadden we al gezien en juist daarom hadden we de vrijheid om een eigen tempo te lopen dat lager lag dan anders. Juist daarom konden we ook wat vaker gewoon een cafeetje in voor een kop thee en gewoon genieten van deze mooie stad.

GroningenGroningen-6

Het is een stukje rijden vanuit ‘s-Hertogenbosch naar Groningen. Met de trein zou je nog langer onderweg zijn maar deze rit langs verschillende andere provincies was er toch eentje die wat langer was dan normaal. Het was een raar weekend qua weer. We begonnen met bewolking, onderweg kregen we stortbuien over ons heen, zelfs zoveel dat je nog geen meter vooruit kon kijken. In de middag was het prachtig weer in Groningen. De volgende dag stonden we op met het mooiste weer van de wereld en na de lunch waren alleen de wolken nog zichtbaar. Maar echt regen hebben we in Groningen gelukkig niet gehad. Ons hotel lag vlak bij het UMCG en de auto konden we kwijt onder dit ziekenhuis. We waren natuurlijk veel te vroeg om in te checken maar op tijd voor de lunch. Dus de spullen in de auto achtergelaten om de stad in te lopen en eerst eens lekker te lunchen. Na de lunch hebben we nog een rondje gelopen om vervolgens in te checken, naar de kamer te gaan en daarna de rest van de stad te verkennen.

Centrum GroningenGroningen

Groningen is een oude stad en dat zie je ook terug in de gebouwen. Jammer genoeg was het markt. Natuurlijk zorgt een markt voor een stukje levendigheid en drukte maar het zorgt er ook voor dat de gebouwen niet helemaal tot hun recht komen en dat foto’s maken toch een stukje moeilijker is. Maar we waren gelukkig twee dagen in Groningen. Groningen-15

Dus we hebben zowel een volle drukke marktdag meegekregen als een verlaten stad. Een mooi contrast. Een ander aspect waren de vele fietsers. De vele fietsers die als een georganiseerde chaos door de stad reden. Bijna zijn we een paar keer van de sokken gereden omdat verkeersregels blijkbaar niet voor hen gelden maar elke keer ging het toch nét goed. Het hoort er een beetje bij als je op bezoek gaat in een studentenstad maar het is soms toch uitkijken.

Station GroningenGroningen-2

Een mooi stukje van Groningen zie je als je vanaf het centrum, via het museum naar het station loopt. Niet alleen is het een prachtig station waar je uitkomt, maar er is hier ook een enorme ondergrondse fietsenstalling gerealiseerd inclusief een eigen fietsrotonde. Een prachtig geheel dat bovengronds als een zitplek is ingedeeld en ondergronds duizenden fietsen onderdak geeft. Groningen-3Het is een mooie en vooral goede oplossing. De fietsen hebben hun plek en vervuilen het straatbeeld niet en ondertussen heb je er geen last van als je eroverheen loopt. Het was op deze zaterdag nog best een drukke bedoeling. Ik ben benieuwd hoe het werkt als op maandagochtend tijdens de spits deze fietsenstalling in gebruik is. Hoe dat de verkeersstromen zijn en of het nog steeds zo makkelijk werkt. Maar dat het beter is dan een hele fietsenzee bovengronds kan ik alleen beamen. Groningen-4

Het laat ook het oude stationsgebouw in ere staan. Een prachtig gebouw vol oude elementen dat nog steeds in gebruik is als stationsgebouw. Ze hebben er niet een nieuw station bijgebouwd zoals in Delft, waar het oude gebouw een nieuw functie krijgt of ondertussen heeft gekregen. Nee, dit soort mooie statige oude panden moet je koesteren.

ProvinciehuisGroningen-5

Een ander misschien wel even statig gebouw is het provinciehuis. Een totaal ander beeld dan het provinciehuis in Noord-Brabant. Hier hebben ze voor zover ik weet geen atoombunker. Nee, dit is een prachtig oud gebouw op enkele meters van de Martinitoren. Midden in het centrum. Er is ook een flink stuk bijgebouwd en elke keer is het weer in een andere stijl gedaan. Groningen-11

Persoonlijk vind ik het een mooi geheel. Het laat de verschillende bouwperiodes zien en bouwstijlen door de jaren heen. Het mooiste gedeelte vond ik het oudste gedeelte. Het is prachtig en gelukkig goed bewaard gebleven. Persoonlijk vind ik het mooier dan de Martinitoren. Als je zo door de stad loopt kom je veel oude bijzondere gebouwen tegen. Maar ook de moderne architectuur is er neergestreken. Groningen-10

Vooral de combinatie van oud en modern is op sommige punten goed gelukt. Helaas op sommige punten ook wat minder. Zo staan er aan het plein voor het stadhuis een aantal bouwwerken die een stuk minder passen in de historische binnenstad. Gelukkig werken een aantal andere toevoegingen een stuk beter. Groningen-7

Het leuke is ook dat deze stad veel zijstraten kent waar veel alternatieve winkels en cafeetjes zijn. Ronddwalen wordt beloond en we hebben van enkele cafeetjes zeer genoten.

TheefabriekGroningen-16

Een half uur rijden van Groningen ligt de Theefabriek. Een echte aanrader als ik mijn medebloggers kan geloven. Hij stond al een tijdje op mijn verlanglijstje om te bekijken en als we dan toch in Groningen zijn kunnen we daar net zo goed een goede kop thee pakken. De weg ernaar toen was mooi. Door de weilanden, geen snelweg, niet harder dan 60 tot 80 kilometer per uur en alleen de blauwe lucht en het zonnetje moesten we er nog bij denken. Een mooie omgeving om doorheen te rijden. We hebben er uiteindelijk bijna 20 minuten langer over gedaan omdat er een brug openstond. Dat hebben we tijdens onze reis naar en vanaf Groningen zes keer gehad. Maar uiteindelijk zijn we wel bij de Theefabriek gekomen. Een prachtige oude kerk die was omgebouwd en waar ook nog een theewinkel en theemuseum aanwezig waren. We hebben de auto neergezet en zijn naar binnen gelopen. De tuin is prachtig. Groningen-17

Veel leuke elementen en natuurlijk verwijzingen naar de thee. Van binnen valt meteen het glas in lood op van de kerk. We zijn boven gaan zitten en kregen als snel een kaart aangeboden. Hierop stonden zoals bij de Chinees een heleboel soorten thee, compleet met nummer. Een ruime keuze waardoor het lastig is om te kiezen. Mede omdat je een groot gedeelte niet kent. Daarom hebben we maar een willekeurig nummer gekozen, gekeken of dat nummer ons lekker leek en die hebben we besteld. Dat bleek te werken want we kregen een heerlijke kop verse thee samen met een stuk monchoutaart. We hebben genoten. Een aanrader als je van thee houdt maar kijk wel even door het decor heen.

Weekendje GroningenGroningen-12

Tijdens het tweede bezoek aan de stad Groningen hebben we ons vermaakt. Ons eerste bezoek samen. Wat een prachtige stad is het toch. Oude gebouwen, moderne gebouwen en natuurlijk leuke tentjes om te ontdekken. We hebben er met veel plezier rondgelopen en genoten van het toch compacte centrum. Het was allemaal goed te doen te voet.Groningen-8

Vooral de verschillende cafeetjes en speciale winkeltjes waren een echte pluspunt. Grote ketens zijn leuk, maar juist die kleinere ondernemers maken een stad echt gezellig. Het is een lange rit, maar wel een rit die de moeite waard was. Groningen-9

Het is een bruisende studentenstad die ons ook de tweede keer weer heeft weten te verrassen. We hebben genoten en wie weet komen we nog een keer terug. Gezellig was het en dat is altijd een goed uitgangspunt voor een nieuw bezoek.

13 Comments

1. Mooie foto’s! Ik ben laatst voor het eerst in Groningen stad geweest en ik vond het echt geweldig. De martinitoren hebben wij ook beklommen en dat was een klim maar wel echt super gaaf 🙂

2. Leuk artikel over mijn woonplaats. Fijn dat je zo enthousiast bent over de stad en dat je er een heerlijk weekend had!

• Niels says

Je woont mooi! Het is zeker een leuke en gezellige stad. We hebben ons er goed vermaakt. Het was voor mij alweer de tweede keer en deze keer was ook super.

3. De provincie Groningen is de enige provincie van Nederland waar wij beide nog nooit zijn geweest. Helaas. Want elke keer als we de foto’s zien, willen we er gelijk voor een weekendje naar toe. Het lijkt zo’n mooie en gezellige stad! Heerlijk! Moeten we snel eens naar toe.

Het is ook een gezellige stad en zeker een bezoek waard. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

4. Prachtige foto’s van de stad waar we jaren gewoond hebben en die ik meteen weer mis als ik dit zie. Ben er alweer veel te lang niet geweest ook.

• Niels says

Het was een mooie en vooral leuke stad. We hebben ons vermaakt. De Theefabriek is een aanrader als je koffie liever laat staan 😉

5. Mooie foto’s weer! Ik ben volgens mij maar 1 keer in Groningen geweest. Dat was in 2013 om mijn diploma´s bij DUO te laten legaliseren en daarna naar de rechtbank voor een apostille. Omdat het zo’n 2 uur rijden was van mijn huis heb ik er samen met mijn vader een leuke dagtrip van gemaakt. Vond het heel leuk maar ken de stad dus nog niet goed 🙂

Bedankt! Ik snap het, dat zou ik zelf ook gedaan hebben als ik zo’n stuk moest rijden. Het is een leuke stad en ik denk dat je op een dagdeel zeker een groot gedeelte gezien kan hebben.

6. Loes Beumer says

Aan de foto’s te zien lijkt Groningen een leuke stad om te bezoeken. Wat mij leuk lijkt zijn de kleine straatjes met de leuke aparte restaurantjes en cafeetjes. In het najaar ga ik er naartoe.

• Niels says

Leuk om te horen dat je er nu al zin in hebt. Ik ben benieuwd hoe je deze stad beleefd. Veel plezier!