Duitsland, Europa, Reizen
comments 30

Koblenz, een relaxed weekendje weg met stad en natuur

Koblenz

Afgelopen weekend zijn we naar Koblenz geweest. Een stad in Duitsland die we vaker gezien hadden op de borden als je naar Keulen rijdt. Het is nooit de eindbestemming geweest tot afgelopen weekend. We waren nieuwsgierig geworden hoe deze stad eruit zou zien en de gelegenheid deed zich voor om er langs te gaan. Waarom niet dachten we, dus zijn we op vrijdag in de auto gestapt om een kleine drie uur later in Koblenz uit te stappen.

KoblenzKoblenz

We hebben de auto geparkeerd in een van de twee grote overdekte winkelcentra en nog niet bij het hotel. We waren er rond 12.00 uur en onze kamer in het hotel was pas vanaf 15.00 uur beschikbaar. Dit wisten we van te voren en we wilden alvast even de stad in. Even kijken wat er allemaal te doen was en alvast lekker lunchen. Dat laatste hebben we dan ook gedaan. Daarna zijn we de stad in gelopen.Koblenz

Het centrum van Koblenz is niet heel groot, maar groot genoeg om er enkele uren rond te kunnen lopen. De oude stad trok als eerste onze aandacht. Hier tussen de oude gebouwen hebben we onze eerste wandeling gemaakt en een goede eerste indruk gekregen van de stad Koblenz. We hebben hier enkele uren rondgedwaald om vervolgens het hotel op te zoeken.

Hotel

Hiervoor mochten we enkele kilometers rijden en hoe verder we kwamen hoe bergachtiger het werd. De haarspeldbochten kwamen ook voorbij toen we de berg opgingen waar ons hotel op lag. Iets waar Ilona nooit zo´n fan van is maar wat wel een avontuurlijk tintje meegeeft aan je reis. Aangekomen bij het hotel, kregen we onze kamer toegewezen. Deze was moeilijk te vinden omdat de kamernummering niet helemaal klopte. We hadden gehoopt op een bad. Die zat er helaas niet bij maar we hadden wel een mooi zicht op de omgeving van het hotel. Omdat vragen vrij staat ben ik naar beneden gelopen en heb gevraagd wat het zou kosten als we een kamer met bad zouden krijgen. Als we onze kamer zouden upgraden. Hierin hebben ze ons super geholpen. Koblenz

De nieuwe kamer die ze aanboden was groter, had een bad maar het zicht was verdwenen omdat hij op de tweede verdieping lag. En het mooiste was dat we niks hoefden bij te betalen. Heel fijn en goed geregeld. We zouden er toch alleen maar zijn in de avonduren en dan is het uitzicht minder belangrijk dan een grotere kamer en een bad. De keus was snel gemaakt en na onze spullen daar neergezet te hebben, zijn we naar het avondeten gegaan. Een driegangenmenu was ons vertelt maar dat werd een all-you-can-eat buffet. Niet helemaal wat we ons hadden voorgesteld maar we hebben er wel lekker gegeten. Vooral de toetjes waren lekker. Het grootste voordeel van dit hotel was eigenlijk de wifi. Snel wifi en over het gehele hotel verspreidt, om jaloers van te worden. Dat moeten we thuis ook eens aanleggen.

Stad ontdekken

De volgende dag zijn we weer naar dezelfde parkeergarage gegaan om de stad te ontdekken. Nadat we bij het toeristenbureau informatie hadden ingewonnen, zijn we naar de Rijnkade gelopen. De Rijnkade was enkele jaren geleden gerenoveerd. Tegenwoordig is het omgetoverd tot wandelpromenade. Mooi om te zien, afgezien van de toeristenboten. Jullie weten hoe gek ik op dat soort toeristendingen ben dus die hebben we links laten liggen. Wat we wel hebben gedaan is de kabelbaan genomen naar het fort aan de andere kant van de rivier.

Voor deze moderne kabelbaan kan je een combiticket kopen als je het fort ook wilt bezoeken. Dat hebben we gedaan. Een makkelijke en leuke manier om de rivier over te steken en niet de berg op te hoeven te lopen. Het fort was groot. Heel groot. Je had er mooi zicht op de oude stad van Koblenz en het had een aantal verborgen geheimen van zichzelf. Zo was er op een van de daken een prachtige moestuin aangelegd.

Hier hebben we nog even op een bankje gezeten om te genieten van de zon, de natuur en de bedrijvigheid van alle bijen. Een mooie verrassing en totaal onverwacht. We waren er ook nog bijna aan voorbij gelopen. Dat zou zonde zijn geweest.

Oude stad

Na onze wandeling door het fort zijn we weer teruggegaan met de kabelbaan naar de oude stad. Het was ondertussen lunchtijd geworden en we waren een van de horecatenten ingelopen. We wilden iets bestellen om 12.15 uur totdat we hoorden dat je tot 13.00 uur alleen maar een beperkt ontbijtaanbod kon nuttigen. Dus we zijn weer verder gelopen, kwamen een leuk bakkertje tegen en hebben heerlijk en uitgebreid gelucht met zelfgemaakte spinazielasagne en heerlijke broodjes. Een goede keus bleek achteraf. Daarna zijn we weer door de stad gaan struinen. Ons motto voor die dag was; lekker rustig aan doen, we hoeven niks te doen en genieten. Een heel fijn motto om je dag meer door te komen. We hebben wat winkels bezocht, rondgekeken naar de mooie bouwstijlen van de huizen en vooral een tandje teruggeschakeld.

Avondwandeling

Toen we ‘s avonds weer terug waren gekomen bij het hotel was het nog steeds warm en mooi weer. We besloten een avondwandeling te maken. Even eruit zonder mensen tegen te komen terwijl je door de natuur loopt. Er zijn ergere dingen om je avond mee af te sluiten. Zeker als je op een berg verblijft kan het zicht op de omgeving met vlagen zeer mooi zijn. We wilden een pad volgen maar daar zijn we van afgestapt. Het pad liep wel heel steil naar beneden. Dat was niet het probleem, maar we zouden ook nog hetzelfde pad terug moeten volgen. Dat zou aardig klimmen zijn geweest en dat paste niet geheel bij het motto van een ontspannen avondwandeling.

Terugreis

De derde dag was onze terugreis. Zoals zo vaak gaan we dan ook nog ergens heen. Nog even iets leuks doen in de omgeving voordat je thuis weer door blije katten wordt opgewacht. Meestal is het een natuurgebied, een klein stadje of een dierentuin bezoeken. Dat laatste was deze keer aan de orde. We hadden op internet, lang leve snel wifi, een leuke dierentuin gevonden die nog aardig groot bleek te zijn. Het was wel een dierentuin die door de jaren heen is opgebouwd. Sommige kooien waren groot en nieuw terwijl andere aan vervanging toe waren. De dieren zagen er goed uit en werden netje verzorgd. Het was leuk om een paar dieren tegen te komen die we ook in Zuid-Afrika waren tegengekomen. Alleen toen in het wild en hier in een kooi. Na ons bezoek aan de dierentuin zijn we verder gereden. We kwamen uiteindelijk uit bij een natuurgebied nabij Nijmegen.

Hier waren een aantal vennen die we nog even bezocht hebben. Een prachtig stukje natuur waar we een mooie wandeling hebben gemaakt en dat was een prachtige afsluiting van een gaaf weekend. Een weekend waar we een keertje rustig aangedaan hebben. Waar we ontspannen en opgeladen van terug kwamen en waarin we ondanks ons rustige tempo toch weer veel hebben gezien. Een stad die het bezoeken waard is maar waar je aan een goede dag meer dan genoeg heb. Een tweede dag is echt een bonusdag om op je gemak nog een aantal dingen te zien die je de eerste dag gemist hebt. Maar in de omgeving is nog genoeg te doen om een weekendje vol te maken. We hebben er genoten.

30 Comments

• Niels says

Bedankt! Het was de emotie stad om te fotograferen. Veel oude gebouwen en moderne architectuur. Een mooie combinatie als je het mij vraagt.

1. Grappig hoe een wat minder bekende stad je zo kunt verrassen…klinkt als een heel leuk en relaxed weekend! Mooie omgeving ook!

Het heeft ons ook verrast. Meestal laten we de wat kleinere steden links liggen maar deze had genoeg te zien om er toch naar toe te gaan. Daarnaast is de omgeving prachtig en hebben we ons goed vermaakt.

• Niels says

Haha, dan is deze moderne uitvoering zeker de moeite waard. Alleen jammer dat allen ruiten gebogen waren, daardoor was het moeilijk foto’s nemen.

2. Wauw die laatste foto met die prachtige wolkenvelden. Mooi! Is verder een leuke omgeving om 1 of 2 dagen naar toe te gaan. Je hebt het weer mooi vastgelegd.

Bedankt! We hebben ons goed vermaakt maar nog lang niet alles gezien. Maar dat is voor een volgende keer weer om te ontdekken.

3. Wat leuk dat je het daar naar je zin hebt gehad, leuke regio hè? En het is behoorlijk groen voor de zomer, leuk!

• Niels says

Ja, het is een mooie regio. We zijn er al eens vaker geweest en ik gok dat het niet de laatste keer is geweest. Er is nog veel te zien en relatief dichtbij. Dat maakt het voor ons een aantrekkelijke regio en vooral land om naar toe te gaan.

4. ensanne says

Leuk om het zo te zien. Ik had een klasgenootje die hier vandaan kwam, dus wel van gehoord, maar nooit zo gezien.

5. Wow wat ziet de omgeving bij het hotel er mooi uit! Ik kom helaas zelden in Duitsland. Als wij een (kort) weekendje weg gaan is dat in eigen land of België. Duitsland is voor ons een stuk verder. Wel jammer want ik zie geregeld mooie foto’s.

• Niels says

We gaan vaker in België en Duitsland op vakantie dan in Nederland. Voor weekendjes weg. Is voor ons redelijk dichtbij en je hebt dan echt het gevoel even weg te zijn. Maar in Nederland is ook nog genoeg te ontdekken. Die pakken we ook af en toe mee.

6. Jenny - ikreis.net says

Ik ben ooit met school een dagje naar Koblenz geweest. Veels te kort zo te zien!

Een hotel met bad is stiekem erg fijn. Ik hoop op een bad tijdens mijn trip naar Leipzig volgende week.

• Niels says

Ik ook voor je. Altijd een fijne toevoeging aan een hotelkamer. Thuis hebben we geen bad, dat mis ik af en toe. Dan is het leuk als je er op reis wel in kan. Veel plezier trouwens!

7. Wat een prachtige natuur en zelf een kabelbaan, super! Ik zit echt te denken: in welke Koblenz ben ik ooit geweest, niet deze in ieder geval 🙂

Ik schijn er ooit al eens geweest te zijn maar ik kon me er niks van herinneringen. Ik kwam ook niks bekends tegen dus voor mij was het letterlijk het herontdekken van een mooie stad.

8. Wat een fijn motto voor een weekendje weg. Zouden we vaker moeten doen 😉 De foto’s van de kabelbaan zijn wel echt tof. Die zou ik ook wel willen bezoeken! En de foto van de panda, prachtig!

• Niels says

Dat vonden wij ook. Misschien dat we binnenkort onder hetzelfde motto nog een keertje gaan. Wel naar een andere stad maar het beviel ons heel goed. En de panda was zeker leuk om te zien.

9. Lijkt me een hele leuke stad en vooral die kabelbaan is geweldig. In Ouwehands Dierenpark zag ik laatst ook rode panda’s. Zo schattig 🙂

Het was een leuke kabelbaan. Ook heel functioneel en een makkelijke manier om naar het fort te gaan. Weer eens wat anders dan traplopen

10. Ziet eruit als een leuke stad. En wat een mooi weer hadden jullie. Wat goed dat je gewoon vraagt om een upgrade en dat je dan ook nog eens gratis een kamer met bad krijgt. Zou misschien niet eens in mij zijn opgekomen. 🙂

• Niels says

Vragen staat vrij. We hadden er best voor willen betalen maar dit is natuurlijk ook een leuke oplossing. Wel het zicht moeten missen maar dat bad maakte het meer dan waard.

11. Wat ontzettend mooi! De stad, de natuur, lijkt me ideaal voor een weekend weg. Prachtige foto’s ook weer gemaakt!

Bedankt Sabine, het was een mooi stukje Duitsland waar we verbleven. Heerlijk om even de natuur in te stappen en een stad dichtbij te hebben. Een mooie combinatie.

12. Klinkt als een leuke bestemming voor een kort weekendje weg. Fijn dat het voor jullie ook relatief dichtbij is. Helaas is het voor ons veel langer rijden en komen we daardoor wat minder vaak in Duitsland. Rode Panda’s zijn echt schattig he!

• Niels says

Ja, we zijn zo in Duitsland, nog eerder in België trouwens. Altijd fijn als je even eruit wilt en niet al te ver hoeft te rijden. Rode panda’s zijn altijd leuk om te zien 😉

13. Loes Beumer says

Mooie foto”s van de kabelbaan en het fort. Een bezoek waard geweest.

• Niels says

Ja, zeker een bezoekje waard. Het is niet al te groot maar wel veel te doen en te zien.