Afrika, Reizen, Zuid-Afrika
comments 12

Live blog Zuid-Afrika 1: reizen en genieten

We zijn er! In Zuid-Afrika. Wat een mooi land is het toch. Als ik dit typ zit ik in onze hotelkamer in Durban. Een kleine 800 kilometer en 5 dagen geleden waren we nog in Johannesburg aan het wachten tot ons grote avontuur kon beginnen. In deze hotelkamer hebben we een redelijk goede internetverbinding dus tijd voor een update.

De vlucht naar Zuid-Afrika

De dag was om half 6 begonnen. Even wat eten en de auto in om in Roosendaal de trein te pakken die ons naar het vliegveld zou brengen. Het verliep allemaal voorspoedig. Gelukkig had ik ‘s ochtends nog ingecheckt. Dat scheelde ons een half uur in de rij wachten. De koffers afgedropt en de vriendelijke mevrouw achter de balie toch er even op gewezen dat ze de verkeerde vlucht had geselecteerd. Een klein foutje met mogelijk grote gevolgen. Gelukkig zagen we het op tijd. Voor we het wisten hadden we geluncht op het vliegveld en waren we aan het boarden. In het vliegtuig keken we elkaar aan. Ik had andere stoelen gereserveerd dan die we toegewezen hebben gekregen. Maar daar ga je natuurlijk niet over klagen als je bij de nooduitgang mag zitten met extra veel beenruimte. De vlucht ging goed. Ik had nergens last van mede door de reispillen. Het was fijn om qua afleiding een dvdtje te kunnen kijken en we kregen ook nog eten. In Istanbul moesten we eruit. Helaas 8 uur wachten en we hebben de stad door de vliegtijden aan ons voorbij laten gaan. Een boek later zijn we het volgende vliegtuig in gestapt. Weer andere stoelen dan van te voren gereserveerd en weer relaxte stoelen bij de nooduitgang en extra beenruimte. Misschien een goedmakertje van de lieve mevrouw achter de balie omdat ze onze koffers bijna totaal ergens anders heen had gestuurd. Ook deze vlucht ging goed. Zonder veel problemen zijn we er doorheen gekomen. Het slapen ging niet echt. Dat werd meer doezelen en eten om 4 uur ‘s nachts is een beleving. Maar de reis viel mee.

Johannesburgimg_0307

Van Johannesburg hebben we eigenlijk nog niks gezien. We zijn er geland, opgehaald door iemand van het hotel en zijn het hotel verder niet meer uitgeweest. Weinig slaap, een chauffeur die pas na een uur kwam opdraven en het al redelijk late tijdstip van arriveren speelde een rol. Het was een leuk klein hotel. Meer een mini resort. Een mooie hut wachtten op ons en we hebben heerlijk geslapen om de volgende dag de auto op te halen op het vliegveld. Een Kia Picanto. Ons vervoer van de afgelopen dagen en de komende tijd. Tot nu toe is het een zeer degelijke auto gebleken. Dan komen we op het andere punt waar mensen ons al maanden voor waarschuwden. Het links rijden. Natuurlijk is het in het begin even wennen maar het viel reuze mee. Die eerste dag dat we de auto hadden, hebben we 630 km afgelegd. Ik gok zelfs iets meer. De eerste 400 waren goed te doen. Rijdend over goed onderhouden wegen. Tol betalend met een chip in de auto en redelijk wat stops gemaakt.  Op het gemak gereden en verwonderd hoe afwisselend het landschap en het weer was. Dan volle zon, dan bewolkt en dan regen Om vervolgens in stortbuien met hagelstenen te rijden waar je letterlijk niks meer van de weg zag om vervolgens weer in de zon te rijden. Die hagelbuien waren trouwens niet zo heel grappig. Ze duurden best lang en je zag niks. Gelukkig reden we achter een bus waarvan we de lichten zagen anders hadden we niet eens verder kunnen rijden. Tussentijds de moddenstromen en de loggeslagen koeien ontwijken. Het laatste gedeelte van deze dag was over een stuk onverharde weg van 35 km. Waar de regen de weg op sommige stukken had weggeslagen. We hebben over dat stukje 2 uur gedaan. Kuilen ontwijken en diepe plassen trotserend. Heelhuids maar nu met een bruine ipv witte Kia kwamen we uiteindelijk aan bij ons resort. Op tijd en voor het donker. We konden nog net de zon zien zakken achter de bergen. Wat een rare maar toch prachtige rit hebben we gemaakt door de Drakenbergen.

Vandaagimg_0250

Heerlijk geslapen in een iets te klein bed zijn de de volgende dag met frisse tegenzin weer op pad gegaan. Weer die weg over waar we de dag ervoor nog hadden gezegd dat alleen idioten hier 60km/uur kunnen rijden. De weg was opgedroogd en nu waren wij die idioten. Genietend van de prachtige blauwe lucht konden we nu genieten van de weg, het landschap en de overstekende koeien. We zijn naar een mooi park gegaan voor een wandeling en kwamen onderweg onze eerste wilde dieren tegen. Bavianen die de weg overstaken. Een raar gevoel om opeens oog in oog te staan met een dier dat je er niet verwacht. De reis ging verder en we kwamen aan bij het park. We hebben er ruim 2 uur rondgelopen en genoten van de natuur. De  Drakenbergen zijn werkelijk prachtig. We kwamen hier nog elanden tegen. Althans de Afrikaanse variant ervan. Een mooi moment. We zijn teruggereden over weer het zandpad en hebben in hetzelfde resort geslapen. De volgende dag was vandaag. We hebben eerst voor het ontbijt gezwommen in het mooie zwembad. Gelukkig was er ook een verwarmd bad om vervolgens uit te checken en naar Durban te gaan. We hebben nog één tussenstop gemaakt in het chaotische Pietermartizburg om daarna in Durban aan te komen. Van de middle of nowhere naar een stad met 3,5 miljoen inwoners. Wat een overgang. We blijven hier een paar dagen om vervolgens langs de kust richting het noorden te gaan. We zijn heel benieuwd wat dit mooie land ons nog meer te bieden heeft maar tot nu toe zijn we er aangenaam door verrast. Binnenkort weer een update als ik weer wifi heb en tot die tijd genieten we nog even van het land, de veelzijdigheid en het weer.

12 Comments

1. Leuk, er zijn al meerdere updates! Fijn joh, extra beenruimte. Goed dat de vlucht prima verlopen is. Wat reden jullie al snel een flink eind joh! Een kleine 700km op slechts één dag is onwijs veel!

• Niels says

Klopt, dat was ook veel. Maar dat wisten we van te voren. De eerste 400 waren snel voorbij. Gelukkig heeft Zuid-Afrika goed wegen. Je betaalt er wel tol voor (paar euro) maar je krijgt er wel een goed stuk weg voor terug. En die extra beenruimte was zeker fijn. De terugreis verliep iets anders dan gepland maar we zijn weer veilig terug.

2. whow wat een mooi avontuur samen genieten van die wondere wereld op een ander continent.
    kijk uit naar het volgende verhaal

• Niels says

Genieten dat doen we vol op. Vandaag weer een reisdag gehad. Nu al aangekomen en de omgeving ontdekken. Vanavond vroeg naar bed want morgen worden we rond 5 uur opgehaald voor onze eerste gamedrive. Heel veel zin in!

3. Prachtig! En leuk om zo bij te blijven met jullie reis. Ondanks het een beetje vervelende begin in Istanbul wordt dit vast echt een tijd om nooit te vergeten!

Daar heb je gelijk. Het is heel mooi hier, een tijd om niet snel te vergeten 🙂

• Niels says

Ja het was zeker lang wachten. Dat kwam omdat we een week van te voren zagen dat onze vlucht verzet was. Ipv 4 uur overstap, 8 uur overstap. Helaas was het al donker toen we aankwamen in Istanbul. Misschien dat we op de terugreis even de stad ingaan maar nu eerst ZA eens ontdekken. Het is tot nu toe een prachtig land gebleken. Binnenkort gaan we ook (als alles meezit) naar het park waar jij zo lovend over was. We zijn benieuwd 🙂

4. Loes Beumer says

Superleuke foto’s en een mooie en afwisselend landschap. Heel leuk om de reis via het blog zo te volgen.

• Niels says

Mooi om te horen dat je het leuk vindt om op deze manier mee te kijk met onze reis. Er komen meer blogs en meer foto’s als we ergens weer goed internet hebben.