Nederland, Ruimtelijke Ordening
comments 8

N261 open dag van de tunnelbak

Hoe vaak kun je nu in een tunnelbak lopen? Een tunnelbak die is gemaakt voor gemotoriseerd verkeer. Eigenlijk nooit. Op 25 april 2015 kon dat wel. Misschien wel de bekendste N-weg van ons land hield een open dag. De N261 beter bekend als de Eftelingweg. De tunnelbak ter hoogte van Landgoed Driessen  in Waalwijk werd opengesteld voor geïnteresseerden voordat het in gebruik werd genomen. Een buitenkansje om zo’n tunnelbak in je eigen tempo te bekijken en te zien hoe het gemaakt is.

Waarom wordt de N261 eigenlijk aangepakt?N261-11

Daar zijn verschillende redenen voor. Bijvoorbeeld de Eftelingfiles, de toenemende groei van het verkeer en de afnemende verkeersveiligheid. Met andere woorden, de weg kon het verkeer niet meer aan. De vele stoplichten zorgden voor gevaarlijke situaties en het verkeer kon niet doorstromen. De weg is geüpgraded naar provinciale stroomweg  en bij zo’n upgrade hoort een andere inrichting van de weg. Het aantal rijstroken blijft hetzelfde maar onder andere door het verwijderen van de stoplichten wordt de doorstroming verbeterd. Meer informatie is hier te vinden.

Grote belangstelling

Ik was niet de enige want er was grote belangstelling voor het project. N261-3

Het is een mooi vormgegeven en goed afgewerkte tunnelbak. N261-2

Hoe dichterbij je komt, hoe meer de schaal tot je door dringt. Als je er eenmaal instaat, besef je pas hoe hoog het eigenlijk is. Iets wat je van de buitenkant niet zou zeggen. Er staan allemaal kraampjes en er lopen verschillende mensen die je vragen kunnen beantwoorden. N261-4

Ze hebben foto’s opgehangen met de oude – en de huidige situatie van de tunnelbak en het gehele project N261. N261-8

Je merkt dat het project leeft in de omgeving en dat mensen veel vragen hebben en dat ze vooral nieuwsgierig zijn.

De naaldN261-17

Je kan er eigenlijk niet omheen. Hij steekt 21 meter boven de weg uit. Is het een verwijzing naar de historie en het heden van Waalwijk? Naar de leer- en schoenindustrie die er vroeger waren? Is het bedoeld als oriëntatiepunt? Is het een verbindende schakel tussen de boven- en onderkant van de tunnelbak? Iedereen kan zijn eigen invulling geven aan het kunstwerk.N261 snelweg

Dat maakt het zo mooi. Niet zozeer het eenvoudige design maar de symboliek die mensen eraan geven.

De wolkenN261-14

Verspreidt over het gehele N261-project vind je ze terug. De wolken. Het lijkt alsof ze uit een stripverhaal zijn gehaald. Net al bij de naald kun je ze op verschillende manieren interpreteren. Is het een verwijzing naar de Efteling? Om mensen alvast weg te laten dromen en te vertellen dat ze er bijna zijn? Is het een verwijzing naar de omgeving van de N261, waar je natuurlijk ook lekker kunt wegdromen met de vele activiteiten die het heeft? Is het een verwijzing naar Waalwijk (Wolluk) zoals het in de volksmond wordt genoemd? N261

Ik ben benieuwd hoe het is om er straks in het donker langs te rijden als ze verlicht zijn. De wolken zijn prachtig.

Open dagN261 snelweg

Het was een leuke middag. Meer dan een uurtje had ik niet nodig om het te zien.  De tunnelbak is hoog en immens. Dat is indrukwekkend. Daarnaast is het mooi om te zien hoe dik en stevig de steunpilaren zijn. De gehele tunnelbak is prachtig vormgegeven. Het is duidelijk dat er goed is nagedacht over de afwerking. N261-10

De symboliek van de naald en de wolken kunnen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd en dat maakt het zo leuk. Het is mooi om niet alleen er doorheen te kunnen lopen,  maar ook om het van bovenaf te kunnen bekijken. Ik ben benieuwd hoe het is om er straks doorheen en overheen te rijden en dan vooral in het donker. Dat moet een prachtige schouwspel geven.

8 Comments

  1. H. Buchi says

    Hallo Niels,
    Dank voor je leuke artikel en mooie foto’s van de open dag. We hebben veel positieve reacties gekregen en vonden de dag een groot succes.
    Hans Büchi
    Provincie Noord-Brabant
    Omgevingsmanager N261

    • Niels says

      Dank je wel voor je compliment. Mooi om te horen dat de dag goed verlopen is en de belangstellenden het konden waarderen. Het is ook een interessant project dat duidelijk leeft in de omgeving.

  2. Mark says

    @ Joan,
    Ik weet niet of je die popnagels gaat meemaken als je er met c.a. 100km/h voorbij schiet.
    Of anticipeer je vast op de toekomstige files? 😉

    Ik vind dat zware net rond de naald in het midden van de tunnel wel een beetje jammer.
    Alsof je daar veel meer kans hebt op vallende objecten dan aan de einden van de tunnelbak. :S

    @ Niels,
    Vind je ook iets van de busbanen die ongeveer vanaf deze tunnelbak tot in Tilburg langs de N261 komen te liggen?

    • Niels says

      Daar heb je een punt Mark, alleen ga ik er vanuit dat er over nagedacht is. Misschien rijd je straks dichter langs de naald dan langs het punt waar jij het over hebt. Maar van de andere kant, moet er bij elke overgang een net gespannen worden?

      In de busbanen heb ik me nog niet verdiept. Misschien een ideetje voor een blog als ze daar wat verder mee zijn. De bushaltes bij dit onderdeel van het project waren vrij logisch geplaatst. Ik heb alleen kanttekeningen bij de grootte van de fietsenstalling. Deze gaat waarschijnlijk iets te klein zijn.

  3. Joan says

    Hoeveel moeite zou het gekost hebben om die vier potnagels,
    net even wat lager te zetten,
    maken ze zo iets moois en dan wordt daar niet over na gedacht zonde

    • Niels says

      Goed om te horen dat je het een mooi project vindt. Als je alleen opbouwende kritiek hebt over enkele potnagels, dan valt het nog mee 🙂

    • Niels says

      Leuk om te horen dat je in mei waarschijnlijk weer naar Nederland komt. Tegen die tijd kan je er met de auto doorheen en zijn ze weer een stukje verder.

Geef een reactie