Persoonlijk
comments 15

Pech op reis, een onderbelichte kant van reizen

Als je verhalen op het internet voorbij ziet komen over reizen dan is het meestal positief. Mensen willen laten zie hoe mooi het was en wat voor een geweldige tijd ze hebben gehad. Hier op RoPStaR geldt dat ook, soms met een kritische kanttekening maar meestal positief. Ik ben positief ingesteld en kijk meestal naar de leukere dingen in het leven. Maar niet alles gaat goed. Zeker niet in een vreemd land waar ze je taal niet spreken. Waar ze er andere gewoontes op nahouden. Dan overkomen je soms dingen waar je achteraf om kan lachen maar op het moment zelf kan je de humor er totaal niet van inzien. Over die dingen ga ik het vandaag hebben. Over de minder leuke kanten van het reizen, omdat die verhalen ook eens vertelt mogen worden. Over pech op reis.

Pech op reis: parkeergarage in Leuven

We hebben er iets mee. Meestal mijden we ze als de pest. Vaak te duur, te onoverzichtelijk of te oud. Soms lijken ze elk moment in te kunnen storten. Tijdens ons bezoek aan de mooie stad Leuven hadden we besloten om met de auto naar de stad te gaan. We zouden parkeren bij het hotel maar die bleek vol te zijn. Dus daarom hebben we een andere parkeergarage uitgezocht midden in het centrum van Leuven. Een zoals zovelen. Aangegeven vanaf de straat en daar hebben we de auto neergezet. Tot zover geen problemen. Die begonnen toen we op zondag onze auto wilden halen om weer naar huis te gaan.  Toen we bij de parkeergarage arriveerden, kwamen we erachter dat die gesloten was. Zowel die dag als de volgende dag vanwege feestdagen. Wij waren zo gewend aan de 24/7 parkeergarages in Nederland dat we er niet bij stil hadden gestaan dat deze gesloten zou zijn. En vooral niet een parkeergarage midden in het centrum van een grote stad. Tja, wat nu? Daar sta je dan met je koffers. Terug naar het hotel dan maar? De baliemedewerker van het hotel ging bellen. Het bleek dat dit een parkeergarage was uit een reeks in de stad. Dat er een centraal punt was waar een meneer sleutels had en ons verder kon helpen.

Gelukkig nam hij de tijd om ons te helpen. We moesten hem alleen gaan ophalen bij een andere parkeergarage. Dus met koffers naar die garage gegaan en vanuit daar met de meneer naar onze auto. Hij maakt de deur open. Nu alleen nog betalen. De pinpassen en creditcards pakte de betaalautomaat niet. Dat was het volgende probleem. Via mobiel telefoon hebben we een bank gezocht. Daar zijn we heen gerend, hebben we gepind om vervolgens de parkeergarage te betalen. Toen konden we eindelijk uitrijden, uren later dan gepland en hebben we ons voorgenomen om bij elke garage te kijken of het een 24/7 garage is en anders zetten we onze auto er niet in.

Cameralenzen en marmeren vloeren

Dan ben je op vakantie in het prachtige Valencia en heb je speciaal voor deze reis je groothoeklens meegenomen. Je hebt heel veel zin om al die prachtige gebouwen op de foto te zetten. Je koffer staat in het appartement, je gaat naar buiten en nog voor dat je je eerste foto maakt laat je de lens uit je handen vallen. Op de marmeren vloer en dat vinden lenzen niet zo leuk. Lens kapot, fotodromen in duigen en je had je reis toch wat anders voorgesteld. Niks aan te doen. Gelukkig was het niet mijn enige lens en heb ik nog mooie foto’s kunnen maken.

WaterWegen van Zuid-Afrika

Je rijdt door het mooie Zuid-Afrika in een witte auto. Dat is het eerste probleem al. Waarom een witte auto? Daar zie je alles op. Dus zuinig als je bent probeer je het netjes te houden. Daar is geen beginnen aan. Vooral niet als het gaat onweren en je letterlijk door modderstromen heen rijdt. Aan het einde van de dag is de auto bruin. Je besluit de auto te laten wassen bij het tankstation. Bij elk tankstation staan er mensen die je auto wassen, benzine erin doen en je vooral niks zelf willen laten doen. In handen en gebaren maak je ze duidelijk dat je wilt dat ze de ruitenvloeistof bij vullen. Ze begrijpen je en een vloeistof verdwijnt in de auto. Midden op de snelweg is je ruit weer vies geworden en je besluit het schoon te maken. Twee seconden later zie je geen hand meer voor ogen. Ze hebben er gewoon water in gedaan, niks geen ruitenvloeistof. Toch bij het volgende tankstation even aangegeven dat water niet helpt en dat ik er echt ruitensproeivloeistof in wil hebben.

Hotelkamers

Ze kunnen soms meevallen maar ook enorm tegenvallen. De foto’s kunnen enorm mooi zijn op de website en de werkelijkheid kan tegenvallen. Zo waren we een weekendje in Brussel. We hadden een mooi viersterrenhotel uitgekozen. Een ruime kamer met badkamer. Dat klopte. Het grote masterbed bleek uit twee kleine bedjes te bestaan die niet verplaatst konden worden. De minibar was spoorloos en er zaten bloedvlekken op de gordijnen. De haren lagen nog in de badkamer. Zowel in het doucheputje als in de niet doorgetrokken toilet. Echt jammer om dan in zo’n kamer binnen te komen terwijl je je op iets totaal anders had ingesteld. Het hotel was niet echt de vier sterren waard. O ja, onze klachten werden ook niet serieus genomen. Dus deze keten zullen wij niet snel nog een keer boeken.

Pech op reisMaloti Drakenberg Park Zuid-Afrika

Het kunnen de kleinste dingen zijn die een reis minder prettig kunnen maken. Het kunnen grote tegenslagen zijn, maar uiteindelijk gaat het erom hoe je het oppakt en vooral hoe je er mee omgaat. We hebben al redelijk wat mogen zien van de wereld en niet alles is even rooskleurig. Dat mag ook eens gezegd worden. Dit zijn maar een viertal voorbeelden maar ik zou er zomaar nog tientallen kunnen opbiechten. Pech door eigen schuld, pech door toedoen van anderen of gewoon domme pech. Ik ben vooral nieuwsgierig wat jij op dit vlak hebt meegemaakt en of je dingen herkent vanuit je eigen reislust.

15 Comments

1. Zo’n buitje heb ik ook eens gehad, maar dan in Canada. Niet fijn! En in Japan hadden we heel veel regen. Je doet er niks aan, maar jammer is het wel.

2. Balen, pech op reis! Wij hebben ook wel teleurstellende kamers gehad, maar nog niet bij een 4-sterren hotel. Dat is helemaal rot! Wij reserveren express wat meer budget voor onze laatste overnachting, zodat die helemaal perfect kan zijn!

• Niels says

Daar kan ik inkomen. Als die laatste overnachting slecht is, ga je ook slecht het vliegtuig in, als hij goed is en je krijgt er een goede nachtrust dan ga je toch wat lekkerder naar huis.

3. Ja, om te reizen moet je wel flexibel zijn….het gaat altijd anders dan je verwacht. Soms zit het mee en soms….dan ga je via Parijs naar India en blijken de remmen niet goed te zijn….gelukkig bleek dit al voor de start. Snel een andere vlucht geregeld…via twee tussenlandingen in India dan toch eindelijk in Chennai. Rustig wachten bij de bagageband….wachten…wachten…niets. Blijken de koffers wel in Parijs te staan. Sta je op een lokale markt tandenborstels te kopen…haha…twee dagen later kregen we onze rugzakken dan toch bezorgd in het hotel. Achteraf wel een leuk verhaal. Dit was trouwens de eerste en laatste vlucht dat we slapend geland zijn 🤔

Gelukkig zijn je koffers nog nagezonden. Ik kan me voorstellen dat dit wel een worst case scenario was. Daarom heb ik bij lange vluchten altijd wat extra kleren in de handbagage. Gewoon voor het geval dit voorkomt. Dan hoef je niet meteen nieuwe kleren te kopen. Slapend landen lijkt me trouwens heel fijn. Net zoals de hele vlucht slapen. Het is alleen niet voor mij weggelegd 😉

4. Pech op reis. Dat hebben we denk ik allemaal wel eens. Zo kregen wij in Vietnam een ongeluk met de nachtbus. Liep gelukkig goed af, maar de schrik zat er goed in. Met het weer hebben we ook al een paar keer dikke pech gehad. Twee weken regen tijdens onze zomervakantie Denemarken. Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld haha. Goed om dit ook eens bespreekbaar te maken.

• Niels says

Dat is het idee. Vaak zie je alleen de positieve kanten van het reizen terwijl er eigenlijk zoveel gebeurd wat niet belicht wordt. Ik kan me voorstellen dat die nachtbus wel even schrikken was. Lag je al te slapen? Het weer is altijd onbetrouwbaar. Zo heb ik in Barcelona midden in de winter in mijn t-shirt gelopen terwijl het in Boedapest sneeuwde in de lente/zomer. Het kan raar lopen.

5. Ja pech op reis hebben we inderdaad allemaal wel. We hebben een keer een aanrijding gehad, vlak voordat we de huurauto gingen inleveren, gelukkig hadden we niks maar wel geschrokken en wat geld kwijt, gelukkig verzekeren we ons altijd goed. Ook wel eens een camera met lens laten vallen, lens kapot. En laatst werkte ons onderwatertoestel niet meer, foto’s kwijt.. jammer. Ook wel eens slechte hotels. Of dat je belaagd wordt in Parijs door een maffiabende die koste wat het kost je auto wil schoonmaken bij een stoplicht, opgelicht worden in Griekenland.. ach ja.. zo heeft ieder wel wat.

Klopt, maar het zijn ook de zaken die ook eens gezegd mogen worden. De dingen achter de mooie instagramfoto’s die je ook beleefd op reis. Leuk om ook die ervaringen te horen. Jammer van je huurauto, ik kan me voorstellen dat het wel even schrikken was.

6. Jenny - ikreis.net says

Ik heb ooit in Marokko een lens laten vallen. Zo zonde! In Oezbekistan ging een lens ‘spontaan’ kapot en werkte hij niet met diafragma’s groter dan F/7.1. Zonde.

Wat is pech? Hoort het weer daar bij? Slechte hotels heb ik ook wel eens gehad. Of een persreis die stiekem slecht geregeld is. Achteraf kan ik er altijd wel om lachen.

• Niels says

Het weer is een verhaal apart, haha. Daar kun je hele boeken over schrijven. Natuurlijk wel pech als je je enorm op iets verheugd hebt en het stortregent de hele vakantie. Zo zijn we wel eens naar Zuid-Frankrijk geweest met de tent en heeft het een hele week geregend. Bijna de tent niet uitgegaan, dat was wel jammer 😉

7. Die eerste heb ik ook eens meegemaakt in Duitsland. De volgende dag weer op gaan halen. Eigenlijk heb ik best veel meegemaakt op reis, vooral in Colombia zelf. Ontelbaar veel lekke banden, vaak in the middle of knowhere. Of dat de auto niet meer start. Stonden we daar ergens langs de weg uren te wachten op de hulpdienst. Mijn moeder die over een stoep in Bogotá struikelde en een gat in haar kin had (gelukkig is manlief arts en is er overal vrij antibiotica te krijgen). Gemiste vlucht in Houston (maar dat pakte eigenlijk alleen maar goed uit). Geannuleerde vluchten in Colombia (pakte ook goed uit). Hotels altijd goed eigenlijk, maar ik zoek dat van tevoren ook echt microscopisch uit haha. Allemaal dingen die mis gaan, maar nooit zo erg dat de reis er door verpest werd gelukkig (al is een lekke band in de Colombiaanse bush bush niet heel fijn, maar de mensen die daar woonden waren bijzonder aardig en behulpzaam).

Goed om te horen dat het allemaal is goed gegaan. Jammer van je moeder en haar gat in de knie. Dat zijn niet de leuke dingen die je hoopt over te houden aan een reis. We hebben het geluk gehad dat we nog geen lekke band hebben gehad tijdens onze reizen in het buitenland. *klopt af*

8. Loes Beumer says

Huisje geboekt bij Roompot. Geen warm water. Parasol kapot en wijnglas kapot.Doorgegeven aan receptie en problemen werden vrij snel goed oogelost.

• Niels says

Goed om te horen dat het opgelost is. Een koude douche is niet hetgeen waarmee je een dag wilt beginnen 😉