Handgemaakte wonderen
Afstappen van Auto-centrisch Ontwerpen van Gebouwen

Afstappen van Auto-centrisch Ontwerpen van Gebouwen

Als je naar dichtbevolkte steden kijkt, zie je vaak veel verschillende vormen van vervoer op de weg. Of het nu gaat om een openbare stadsbus, een ondergrondse trein, fietsen of auto’s, mensen in dichtbevolkte steden hebben efficiënte manieren nodig om zich te verplaatsen.

Vanwege de huidige klimaatveranderingscrisis in de wereld is het noodzakelijk te kijken naar de constructie van gebouwen waaruit steden bestaan. De bouwindustrie krijgt harde kritiek te verduren vanwege de omvang van haar koolstofvoetafdruk. Bouwmaterialen zoals staal en cement dragen bij tot de reeds toenemende uitstoot die de wereld met moeite wil bestrijden.

Te veel mensen gebruiken auto’s als hun primaire vervoermiddel, vooral in steden. Het is algemeen bekend dat auto’s het milieu vervuilen, dus waarom zijn zo veel stedelijke gebieden autocentrisch?

Het is van cruciaal belang om meer duurzame bouwpraktijken te volgen om de milieu-impact van een stad te verminderen en over te gaan naar een groene wereld. In plaats van de nadruk te leggen op het vergemakkelijken van de navigatie in steden, zouden stedenbouwkundigen zich moeten richten op een ontwerp dat gericht is op de mens.

Moderne Auto-gerichte Ontwerpen

Moderne steden die plannen maken voor voertuigen in plaats van mensen hebben vaak negatieve gevolgen voor de gezondheid, gelijkheid en klimaatverandering. Het is zeldzaam om een stad zonder auto’s te zien, maar zou het een verandering ten goede kunnen zijn?

Steden als New York en Los Angeles staan bekend om hun overvolle snelwegen en bumper-aan-bumper verkeer. Het geluid van toeterende claxons en gierende remmen is maar al te bekend voor de inwoners van deze steden. Met voldoende parkeerplaatsen en wegen die bestuurders naar elke bestemming brengen, is het geen wonder dat mensen voor de auto kiezen als hun eerste keuze van vervoer. Lees hier meer over vloeistoffen en chemicaliën voor Jeep.

Het doel hier is dat politici, wetgevers en publieke organisaties innovatieve manieren vinden om steden groener te maken, vooral binnen stadsplanningsstrategieën. Het gezegde luidt: “Rome is ook niet op één dag gebouwd”, en dat geldt nog steeds. Maar hoe kunnen overheden ingrijpen en veranderingen doorvoeren in de richting van een duurzamere toekomst? Het vergt werk van industrieleiders, overheidsambtenaren en de gemiddelde burger.

Wat is Groene Techniek?

Groene techniek houdt in dat bij het ontwerpen, plannen en uitvoeren van bouwprojecten rekening wordt gehouden met duurzaamheidsaspecten. Het doel is deze problemen aan te pakken en met praktische oplossingen te komen. Lees meer hier.

Het verminderen van vervuiling, het bevorderen van duurzaamheid en het minimaliseren van gezondheidsrisico’s voor mens en milieu zijn enkele van de doelstellingen van groene engineering. Het Environmental Protection Agency heeft meerdere manieren uiteengezet om deze doelen te bereiken. Veel van het werk vindt plaats tijdens de ontwikkelingsfasen van het bouwen.

Groenere, Mensgerichte Praktijken Aanmoedigen

Architecten en stadsplanners moeten nadenken over een mensgerichte benadering van bouwen. Het is hun verantwoordelijkheid om duurzaamheid te bevorderen en groenere initiatieven te steunen. Dit wil niet zeggen dat bouwers niet de nodige zorgvuldigheid betrachten. Toch is het van cruciaal belang dat architecten zich bewust zijn van de huidige tol die gebouwen eisen van een stad en haar inwoners.

Hier zijn enkele aanbevelingen die het bouwen meer richten op mensen en minder op transport:

1. Minder ruimte voor parkeergarages

Steden en gemengde projecten zullen in de toekomst wellicht meer parkeerruimte nodig hebben. Om dit te voorkomen, kunnen bouwbedrijven en stadsplanners samenwerken om het gebruik van parkeergarages te beperken.

Dit wil niet zeggen dat parkeren niet nodig is in veel regio’s waar de infrastructuur voor openbaar vervoer onderontwikkeld is. Nieuwe technologieën en een slim ontwerp kunnen bewoners en bezoekers helpen beschikbare parkeerruimte te vinden en te analyseren hoeveel ze moeten voorzien zonder door te schieten en bruikbare ruimte te vullen met beton.

Parkeergarages nemen veel ruimte in beslag, vooral in een gecondenseerde stad. Particuliere exploitanten bieden mensen de mogelijkheid om per uur, per week of per maand te parkeren. Door deze structuren af te schaffen, zullen minder mensen het gevoel hebben dat autorijden handig is.

2. Ontwerp voor elektrische oplaadstations

De markt voor elektrische voertuigen (EV) groeit en zal ook de komende jaren blijven groeien. Om ervoor te zorgen dat deze duurzame voertuigen de investering waard zijn, moeten oplaadpunten toegankelijker worden gemaakt.

Hoewel elektrische voertuigen nog steeds bijdragen tot verkeersopstoppingen, kunnen steden profiteren van het gebruik van EV’s door de afname van vervuiling. Ook is minder opladen nodig om korte afstanden af te leggen. Het bouwen van oplaadstations in de buurt van woonwijken kan de levensstijl van veel EV-bestuurders verbeteren en op lange termijn duurzamer zijn.

Groen woon-werkverkeer kan worden aangemoedigd door te zorgen voor de infrastructuur die het nodig heeft om te gedijen.

3. Plaats fietsenrekken op handige plaatsen

In plaats van het plaatsen van fietsenrekken in problematische gebieden en ver van woonruimtes, kunnen industrieleiders en planners zich richten op het plaatsen van fietsenrekken in gebieden met veel verkeer. Veel steden hebben al fietspaden in de hoofdstraten, dus waarom zou het moeilijk zijn om een plek te vinden om te parkeren?

Meer mensen moeten worden aangemoedigd om de fiets te gebruiken als alternatief voor traditionele voertuigen. Of het nu gaat om een groen woon-werkverkeer of om plezier op een zonnige namiddag, er zijn geen nadelen verbonden aan het zien van meer fietsers op straat. Het is echter belangrijk op te merken dat bestuurders de juiste voorzorgsmaatregelen moeten nemen om de veiligheid van fietsers te waarborgen.

Amsterdam Canal (General) amsterdam,canal,bicycle,water,ciyy,tree

4. Moedig mensen aan om het openbaar vervoer te gebruiken

Investeren in openbaar vervoer zal steden in het algemeen ten goede komen. Forenzen en toeristen kunnen gebruik maken van het openbaar vervoer om van en naar hun gewenste bestemming te komen zonder zich zorgen te hoeven maken over het vechten voor een parkeerplek.

Door het openbaar vervoer efficiënter, toegankelijker en betaalbaarder te maken, zullen steden snel een positieve impact zien op het milieu en de mensen die er wonen.

Door deze inspanningen is de overgang naar een groener, duurzamer stadsleven mogelijk.

Plannen voor Groene Steden

Het is een uitdaging om te weten of auto’s andere vormen van vervoer zullen blijven overvleugelen. Toch is het doel om hun impact op het milieu te verminderen. Steden zijn in hoge mate afhankelijk van voertuigen, dus het is geen verandering die van de ene op de andere dag kan plaatsvinden.

Door stedenbouwkundigen en architecten aan te moedigen na te denken over de gevolgen van autogerichte gebouwen, zullen zij hopelijk betere keuzes maken bij het bouwen van commerciële en residentiële gebouwen.