Architectuur, Nederland, Ruimtelijke Ordening
comments 6

Vonk en Vlam, parkeren in de Stadswalzone

Een zonnig weekend is altijd een mooi uitgangspunt om mijn fototoestel te pakken en erop uit te trekken. Dit keer zijn we niet eens zo ver gaan lopen. We bleven in ’s-Hertogenbosch. We zijn naar het Zuiderpark gegaan. Een project waar ik al langer naartoe wilde gaan en wel specifiek naar de nieuwe ondergrondse parkeergarage Vonk en Vlam die in aanbouw is. Een parkeergarage? Ja, maar wel eentje die landschappelijk is ingepast en onderdeel is van Stadswalzone.

De parkeergarageVonk en Vlam  (18)

Deze parkeergarage wordt gebouwd in opdracht van de Gemeente ’s-Hertogenbosch en is uitgevoerd door Heijmans. De parkeergarage gaat iets meer dan 1000 parkeerplaatsen tellen en is onderdeel van het project Zuiderpark-Stadswalzone. Door dit project zal de bereikbaarheid van de stad vergroot worden en krijgt het centrum een centraal gelegen parkeergarage erbij. Het ligt letterlijk op 5 minuten lopen van de Parade. Daarnaast worden de stadsmuren in ere hersteld en komt de stadsgracht terug.

Ontwerpteam
– Ontwerp openbare ruimte: MTD Landschapsarchitecten
– Ontwerp garage, bovengrondse gebouwen en parkbrug: Studio Leon Thier i.s.m. Arcadis Bouwinfra (constructie)
– Ontwerp vestingwerken: Van Roosmalen van Gessel architecten
 
Illustraties
Visuals openbare ruimte: MTD landschapsarchitecten
Visuals garage en bovengrondse elementen: Studio Leon Thier m.m.v. Maakmaar

Eerste indrukVonk en Vlam  (19)

We waren onze wandeling begonnen aan de Zuid-Willemsvaart en langzaam liepen we richting de parkeergarage. Hoe dichterbij we kwamen, hoe meer hekwerken we zagen. Een teken dat er nog volop gebouwd wordt en dat vind ik mooi om te zien. Het eerste wat we zagen, was het toekomstig bastion Baselaar. Dit is één van de ingangen van de garage waar je straks met je auto naar beneden kan. Jammer genoeg konden we nog niet ziet hoe de garage er van binnen uitziet. Het nodigt uit en als het straks af is, moet het een mooi plaatje opleveren. Vooral in combinatie met het park en het water erachter.

Vonk en Vlam  (8)De eerste indruk van de omvang van de parkeergarage kreeg ik, toen we de stadsmuur opklommen. Het zicht vanaf dit punt is werkelijk prachtig. Ik kreeg een klein wow-momentje. De oude stadsmuren in combinatie met het water, de bomen en de moderne architectuur. Het plaatje klopte voor mij. Vonk en Vlam  (20)

Het triggerde mijn nieuwsgierigheid nog meer en gelukkig was een gedeelte van het nieuwe plan al geopend.

Oude stadsmuur is prachtig
Vonk en Vlam  (16)

Je ziet dat het is gerestaureerd en daarboven een moderne twist heeft gekregen. Als je bovenop de muur staat of aan de zijkant van het water, is de garagebak duidelijk zichtbaar.

Vonk en Vlam  (17)

Het water fungeert als een ondiepe stadsgracht. Het zal niet veel meer dan een meter diep zijn op de plaats waar de garage ligt. Maar juist dat water zorgt voor meer levendigheid en maakt het plaatje af. Net zoals het water bij de Armada.Vonk en Vlam  (3)

Je kon op dit nieuw stukje muur nog niet lopen. Waar je straks wel kan lopen is over het water via de brug. Om vervolgens door de stadsmuur te lopen en onder de Hekellaan. Vonk en Vlam  (11)

Dat moet een leuke wandeling zijn. Jammer genoeg konden we op deze dag geen gebruik van de brug maken maar je kon al wel onder de Hekellaan door lopen.Vonk en Vlam  (13)

Dit gedeelte zit architectonisch goed in elkaar en het robuuste uiterlijk spreekt mij aan. Het hele gedeelte voelt prettig.Vonk en Vlam  (14)

Ondanks de drukte ervaar je een zekere rust en besef je niet dat je letterlijk op enkele minuten van het drukke centrum bent.

Omwonenden

Vonk en Vlam  (4)

Toen ik met mijn fototoestel langs het project aan het lopen was, werd ik begroet door een buurtbewoner die met veel enthousiasme over het project begon te vertellen. Het overkomt mij niet vaak dat een grootschalig en complex project als dit enthousiasme  losmaakt bij de directe omwonenden.

Vonk en Vlam  (12)

Meestal klagen ze over de overlast, hinder en andere ergernissen. Hij vertelde precies het tegenovergestelde, dat de buurt het project met veel plezier aanschouwt. Er zijn goede en duidelijk afspraken gemaakt en de aannemer en de gemeente houden zich hier goed aan. Vonk en Vlam  (9)

Hij wees mij op punten waar ik zeker naar moet gaan kijken. Hij gaf aan dat hij in het begin bang was dat ze het zouden verknallen. Gaandeweg raakt hij meer overtuigd van het project en zag hij de schoonheid ervan. Dat vind ik mooi. Dat als je een project aan het bezoeken bent, je aangesproken wordt en dat de buurtbewoners gepassioneerd vertellen over het project. Dan heb je als projectmanagement iets goed gedaan. Daar mag je trost op zijn.

OpeningVonk en Vlam  (10)

Er wordt straks weer een mooi stukje ’s-Hertogenbosch opgeleverd. Hierbij is uitgegaan van de kwaliteiten van het gebied en is ingezet om de sterke punten te benadrukken. Door er een moderne twist aan toe te voegen, voelt het plaatje compleet terwijl het nog niet eens is geopend. Ik ben benieuwd wanneer de opening is. Overal op het terrein staan hekwerken en zijn mensen bezig met de laatste fase van de uitvoering. Je voelt dat het bijna klaar is en op zo’n zonnige dag trekt dit project veel bekijks. Vonk en Vlam  (15)

Het is mooi om te zien hoe de omgeving meeleeft en hoe trots ze zijn geworden op het project. Mocht je een keer in de buurt zijn, loop er dan even langs. Ga eens op de muur zitten en ervaar hoe het landschappelijk goed is ingepast. De combinatie van natuur, historie en moderne architectuur. Maar laat vooral even weten wat jij ervan vindt en hoe jij het ervaart. Ik ben benieuwd!

6 Comments

  1. Nathalie says

    Vraag me met vele mensen af waarom de paleistrappen te vroeg begint(gezien vanuit het paleiskwartier) en die extra meters niet zijn gebruikt om de beug over het heetmanplein te laten gaan. Dan had hij toegevoegde waarde gehad. Nu fietst iedereen gewoon om Essent heen, gast 10x sneller, ipv de brug te nemen.

    • Niels says

      Bedankt voor je reactie Nathalie. Ik denk dat je mijn blog: Paleisbrug, een verrassend parkontwerp bedoelt en ik zal vanuit dat oogpunt antwoorden 🙂

      Je had gewild dat de Paleisbrug langer was zodat de brug over het Heetmanplein heen gaat? Dat is een goede vraag voor de gemeente, maar ik kan er wel op persoonlijke titel antwoord op geven:

      Het is niet ontworpen als sneller verbinding. Je hebt gelijk, als je om Essent heen fietst ben je veel sneller. Ik zou zeggen, als je haast hebt, vooral blijven doen. Het is ontworpen voor het langzame verkeer dat gebruik wil maken van de verbinding centrum < --> Paleiskwartier. De brug is ontworpen en ingericht als verblijfsgebied. Snelverkeer wordt ontmoedigd. Het is niet voor niks een parkbrug. Een plek waar mensen tot rust kunnen komen en even op een bankje kunnen zitten.

      Dat ze die extra meters niet hebben gemaakt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de meerwaarde die je ermee creëert, niet opweegt tegen de extra kosten die het meebrengt.

      Ik hoop je vraag beantwoord te hebben, zo niet laat het me even weten.

  2. Fijn dat er naast het functionele ook ruim aandacht aan de beleving is gegeven. Ook ik ervaar in vele projecten de kracht van het luisteren en overleggen met de uiteindelijke gebruikers. Top gedaan.

    • Niels says

      Leuk om te horen dat ook in andere projecten goed wordt omgegaan met omwonenden en toekomstige gebruikers.

  3. Niels says

    Ik vond het ook leuk om te horen hoe er omgegaan wordt met de omwonenden en dan vooral hoe ze het ervaren. Dat is soms toch een punt van aandacht bij de evaluatie. Leuk dat het bij dit project positief tot uiting komt.

  4. Loes Beumer says

    Een hele mooie combinatie van hoe oud en nieuw in elkaar zijn verweven. Er is ook rekening gehouden met de omwonenden, een voorbeeld voor andere projectmanagers.

Geef een reactie